top of page
golfplaten.jpeg

Veel gestelde vragen

Waarom heb ik een asbestattest nodig?

De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezig asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Daarom wordt vanaf 23 november 2022 een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen. Tegen 2032 moet  iedere eigenaar van een woning en gebouw (gebouwd voor 2001) over een asbestattest beschikken.

Is een asbest attest verplicht?

Ja, vanaf 23 november 2022 is het attest verplicht voor te leggen als je je woning verkoopt. Het attest moet beschikbaar zijn bij het ondertekenen van de . In de praktijk zullen kopers al sneller een kopie opvragen, bijvoorbeeld bij een kijkdag.

Moet ik beroep doen op een gecertificeerde asbestdeskundige?

Ja, enkel gecertificeerde deskundigen zoals wij mogen inventarisaties uitvoeren voor het asbestattest

Hoeveel kost een asbestattest?

De prijs van een asbestattest wordt bepaald op basis van de grootte en de ouderdom van je woning. Ook het aantal monstersnames en eventuele labo-analyses spelen een rol. Voor de aflevering van een asbest vraagt de OVAM een retributie van 50 euro die via onze factuur zal doorgerekend worden. Heb je graag een inschatting? Contacteer ons.

Heeft het asbestattest een vervaldatum?

De standaard geldigheidstermijn is tien jaar. In sommige gevallen kan de termijn korter zijn, als we bijvoorbeeld niet alles hebben kunnen onderzoeken.

Moet ik iets voorbereiden voor jullie komst?

Ja, dat is handig. Verzamel alvast enkele gegevens: bouwjaar van je woning, wanneer is je woning gerenoveerd, hou het postinterventiedossier bij de hand, …

Ik heb dringend een asbestattest nodig.
Kunnen jullie me helpen?

Ja, dat kan. Wij staan tijdens de werkuren, ’s avonds en in het weekend paraat. Daardoor is de kans groot dat we je snel kunnen helpen.

Verwijderen jullie ook asbest?

Neen, wij leveren enkel het attest af. We kunnen je wel doorverwijzen naar professionele asbestverwijderaars.

Hoelang duurt een asbestinventarisatie?

De duur van de inspectie hangt af van de oppervlakte van je woning en hoe toegankelijk alle ruimtes zijn. Een plaatsbezoek duurt meestal 1 tot 2 uur afhankelijk van de groote van de eigendom en van het aantal asbestverdachte materialen.  Na het plaatsbezoek noteren we de gegevens in de digitale databank van de OVAM. Achteraf finaliseren we de inventaris, na het ontvangen van eventuele laboresultaten. Doorgaans krijgt u binnen de week je OVAM asbestattest.

Hoe gebeurt een controle?

We beginnen met een visuele controle van je woning. We bekijken de volledige woning op mogelijke aanwezigheid van Asbestverdachte materialen. Na deze rondgang gaan we nog eens terug naar de ruimtes waar asbest verdachte materialen aangetroffen werden. Ovam verplicht ons tot het nemen van enkele stalen. Door ervaring en deskundigheid kunnen we de meeste asbestverdachte materialen als asbest houdend inventariseren. In sommige gevallen is zelfs een getraind oog niet voldoende en moet er een monster genomen, dat door een erkend labo wordt geanalyseerd. Dit is de enige manier om zeker te zijn dat een materiaal niet asbest houdend is.  Bij monsternames kunnen kleine beschadigingen achterblijven, die worden volgens de regels van het inspectiepotocol gefixeerd maar niet in oorspronkelijke staat hersteld.

Wat gebeurt er met de foto’s die jullie nemen van mijn woning?

We springen vertrouwelijk om met alle informatie die je met ons deelt tijdens het opmaken van een asbestattest. Hierbij volgen we de GDPR-wetgeving professioneel op.

bottom of page